ÉSZREVÉTELEK ÉS JAVASLATOK A

NEMZETI ALAPTANTERV 2012

Nyilvános vitaanyagához

        A NAT 2012 elkészítését, alapkoncepciójának kialakítását - a kidolgozási folyamatának egyes szakaszaiban – eddig nem volt módunk véleményünkkel segíteni. Ugyanakkor a beve­ze­tés időpontja már nagyon közeli, ezért most, csak a szerintünk leglényegesebb, még meg­va­lósítható változtatásokra tehetünk észrevétele­ket és módosítási javaslatokat. Tanítvá­nya­inkért és így jövőnkért érzett felelősségünk arra kész­tet bennünket, hogy észrevételeinket legjobb tudásunk, meggyőződésünk szerint őszin­tén, elsősorban szakmánknak és hivatá­sunknak megfelelő részre, indoklással mondjuk el.         

 (A javasolt konkrét változtatásokat kövér betűkkel jelezzük. A ® az új gondolatok kezdetét jelöli. A táblázatokban az oszlopok és sávok sorszámával je­löljük a hivatkozott részt).

        A köznevelés cél- és feladatrendszereit többszintű szabályozás (Alaptörvény; a Nemzeti Köznevelési Törvény; a NAT 2012; Kerettantervek; Helyi tantervek, tanmenet,) fogja egysé­ges rend­szer­be. Ezek tartalma, egyértelmű egymásra épülése, érvényességi hatá­rai, szakmai szín­vonala stb. alapvetően befolyásolja az iskolákban végzett munka haté­kony­ságát és minő­ségét. A mi fel­adatunk most – a már elkészült szabályozási szintek tudomásul­vétele alapján – a még nem véglegesített részek elkészítésének segí­tése, minőségének javítása és azok meg­va­lósításával kapcsolatos lehetőségek vizsgálata. Amiről nem írunk, azt felkészültségünkön kívül esőnek, illetve lényegében jónak, vagy elfo­gadhatónak tartjuk.

I.RÉSZ

     ®   Alapvető kérdésnek tartjuk azt, hogy a szabályozás dokumentumainak elkészítése med­dig kizá­rólag közpon­ti feladat és hol jelenhetnek meg a sajátos szempontok. Ennek egyértel­mű megfogalmazását nem találtuk a vitaanyagban. Megítélésünk szerint a dokumentu­mok elké­szítése az Alaptörvénytől a NAT-ig központi feladat. Mivel a NAT „színbólikus”(?) do­ku­men­tum (Kaposi: 2012. február 16, Columbusz utca) egy, a minisztérium által elké­szített ke­ret­tanterv rendszerrel gyakorlativá kell tenni. A minisztériumi kerettantervtől kezdve, azzal párhu­zamosan azonban fokozatosan erő­södni kell a helyi sajátosságok érvényesülésének. A helyi tantervek elkészítését már több­féle, jóváhagyott, párhuza­mos kerettanterv rendszer­nek kell segíteni, amelyek közül az iskolák kiválaszt­hatják a szá­mukra legjobban megfe­lelőt. Az egyet­len kötelező „mindenkinek felhasználandó és így senkinek sem megfelelő” kerettan­tervi rendszer alapján ugyan­is, az iskolák többségének túlzottan nagy feladat lenne a sajátos igényeiknek megfelelő helyi tantervük elkészítése. Ebben a kérdésben a minisztérium állás­foglalásának világossá kell válni a NAT-ból.

Ezért javasoljuk a következőket:

6. oldalon az 1.1. fejezet bevezető részének második kiemelése a következő legyen:

-         tantárgyak részterületeivé válhatnak, vagy önálló tantárgyként jelenhetnek meg a kerettantervek - és az ezek valamelyikét alapul véve elkészített - iskolai helyi tantervek szerint.

12. oldalon a: 2. A NAT, A KERETTENTERVEK…..fejezet 2. bekezdésének első mondatát javasoljuk a következőre változtatni: Az oktatásért felelős miniszter által kiadott, illetve más szakmai közösségek által készített és a miniszter által jóváhagyott….

 

     ®   Mivel a „NAT-ban meghatározott célok és feladatok kimunkálása a részletes és több változatban készülő kerettantervekben öltenek testet”, szükségesnek érezzük, hogy a keret­tan­tervek és helyi tantervek készítői, illetve az iskolákban dolgozó tanítók és tanárok mun­káját a következő kiegészítés segítse.

 A 12. oldal 3. bekezdés gondolatjelekkel tördelt részébe 3. kritériumként a következő kerüljön: - egyértelműen meghatározzák a tantárgyak rendszerét, egymáshoz rendelik a nevelési célokat és oktatási feladatokat, egyértelművé teszik a közös műveltséganyagot, az általános műveltséget megalapozó és az élethivatások elsajátításához szükséges szakmai tartalmakat, illetve ezek tanításának logikai felépítését. Ezek meghatározásánál figyelem­be veszik az életkori sajátságokat, a tantárgyak tanításá­hoz és hozzájuk kapcsolható neve­léshez biztosított tanítási órák számát.”

A jelenlegi 6. kritérium egészüljön ki a következővel:

….teljesítéséhez, javaslatot tesz az ezeket segítő szervezési formákra.

 

   ®   A tagozatos osztály elnevezés a szokásos szóhasználat szerint egy teljes osztályra utal, ahol minden tanórán ugyanazok a tanulók vannak együtt és egy vagy két tantárgyat emelt szinten tanulnak. Amennyiben csak ez a szervezési forma ajánlott (engedélyezett?), az 1 – 2, de még a 3 pár­hu­zamos osztállyal működő iskolák is hátrányos helyzetbe kerülnek. Tagoza­tos osztály, ilyen helyen ugyanis, legfeljebb egy, eset­leg kettő hoz­ható létre. Ez azon­ban az ilyen (több mint 50%-kot jelentő) főleg vidéki iskolákban, nagyon leszűkíti a válasz­tás lehető­ségét. A tanulók döntő több­ségének a tehetsége nem univerzális. A többségnek csak egy – két területen jobb a képes­sége az átlagos­nál és csak itt terhelhetők jobban az általános mű­veltséget meghaladó szinten, a sikerélmény reményében. Ezért is kellene a tehetséggon­do­zás érdekében a tanulók érdeklődésétől, az iskola osz­tá­­lyainak számától és a szaktanári ellá­tottságtól függő­en, több féle szervezési formát lehetővé tenni.

     A fenti indokoknak megfelelően, a 14 oldalon „A tagozatos szervezési forma” című bekezdés­ben a következő változtatásokat javasoljuk: 

A cím legyen: A tehetséggondozás szervezési formái

-         A tagozatos szervezési forma: a tehetséggondozás sajátos módja, amelyben az .…­…….emelt óraszám­ban, az osztály minden tanulója számára valósul meg.

-         A több osztály tanulóiból szervezett forma: amelyben 1 – 2 tantárgyból emelt szintű a tanítás. Az ezekből a tantárgyakból tehetséges tanulók, a párhuzamos osztályok­ból csak ezekre az órákra kerülnek egy közösségbe. Ezek a tanulók a többi tanórán az eredeti osztályközössé­gük azon tanulóival dolgoznak együtt, akik más tárgyakból kaptak emeltszintű tanítást, vagy minden tantárgyat a normál szinten tanultak.

-         A szakköri forma: ahol a tanulók az osztálykö­zös­ségben normálszinten tanulnak, de a délutáni foglalkozásokra párhuzamos osztályokból szerveződnek bármely isme­ret­kör bővített, emelt szintű feldolgozására.

Ezekben a szervezési formákban kiemelten támogatható a ….  történő fejlesztés.

II.RÉSZ

1.      KULCSKOMPETENCIÁK     

A természettudományos és technikai kompetencia

    ®   A kulcskompetenciákra épülő szemléletmód lassan meggyökeresedik a magyar közok­tatásban, amit csak úgy lehet erősíteni, ha ezt a fogalmat a hivatalos szakmai anyagokban is következetesen, az elfogadott meghatározás értelmében használjuk. Sajnos ez az anyag ebben is következetlen.  Pl.: „Kulcskompetenciák” című fejezet első mondata az EU-ban elfogadott módon értelmezi ezt a fogalmat: …”kulcskompetenciákon azokat az ismereteket, képességeket és attitűdöket értjük”… olvasható, ugyanakkor:

-         a 19. oldalon, a „Természet­tudományi és technikai kompetencia” című rész első mondatában ez olvasható: „A termé­szettudományos kompetencia készséget és képességet jelent…”. Tehát ismeretet és attitűdöt nem? Javaslat: …kompetencia azokat az ismereteket, képességeket és attitűdöket jelenti, amelyekre építve , megfelelő módszerek felhasználásával leírhatjuk és magyarázhatjuk a ….

         A „Szükséges ismeretek, képességek és attitűdök” rész utolsó bekezdése sem követ­kezetes a kompetencia szó használatában, ez olvasható ugyanis benne: …”a kompetencia kritikus és kíváncsi attitűdöt alakít ki az em­ber­ben.” A kompetencia nem ala­kítja ki az attitűdöt, hiszen az attitűd a kompetencia része, hanem, a kialakított kompetencia - többek között - olyan gondolat és érzelemvilág meg­létét jelenti az emberben, ami alapján pl. dönteni, cselekedni képes.

-         Ezért az utolsó bekezdésben a következő változtatást javasoljuk: …kompetencia kialakítása olyan kritikus és kíváncsi  gondolkodás és érzelemvilág megszerzését jelenti az ember által, amely alapján igyekszik…..

   ®   A „Szükséges ismeretek, képességek és attitűdök” rész 1. és 2. mondata nem kapcso­lódik jól egymáshoz, ezért javasoljuk a 2. mondat­ban a következő módosítást: Így megértjük a természettudományos elméletek szerepét a társadalmi folyamatok alakulásában is, vala­mint….

2. MŰVELTSÉGI TERÜLETEK

2.2. Ajánlás a Nat műveltségi területek százalékos arányaira

    ®    A 24. oldalon található táblázat számunkra nem értelmezhető, csak önkényes felté­telezések szerint magyarázható.  Kérdéseink a következők:

-         MINEK A SZÁZALÉKÁBAN ADJA MEG A TÁBLÁZAT AZ AJÁNLOTT MŰVELTSÉGI TERÜLETEK  ARÁNYÁT?

-         Ha óraszámban – mint a NAT előző „Bizalmas” változatában –, akkor az egyes évfo­lya­­mokon mennyi a pl. a tanulók heti óraszámának minimuma és maximuma?

-         Hogyan biztosítható a 10% szabad keret, ha a táblázatban nincs külön sorban meg­adott értékkel utalás erre?

-         Ha a táblázatban megadott %-ok tartalmazzák a 10 %-ot is, akkor miért haladja meg az első tíz évfolyamon a műveltségi területekre adott minimális %-ok összege a 90 %-ot?

-         Miért nincs útmutatás az érettségi előkészítéssel kapcsolatban legalább az óraszámokra vonatkozóan? 

      Mivel ez a táblázat az iskolai munkát alapvetően befolyásolja, nem lehet más javas­latunk ezzel kapcsolatban csak az, hogy készüljön egy használható táblázat, amely:

-         az óraszámokkal fejezi ki a műveltségi területek (lehetőségének) arányát.

-         megadja az egyes évfolyamok - tanulókra vonatkozó - heti alapóraszámát (a régi értelem­ben vett minimumot) és a tanulók terhelhetőségének felső határát jelentő maximális óraszámot.

-         egyértelművé teszi, hogy mennyi használható fel a + 10 % -ból a tehetséggondozás különféle szervezési formáira.

-         A táblázat alatti magyarázó rész kiegészítése: * Csak a minimális százalékos arány. Az érettségi felkészítésre heti 5x2 tanóra fordítható.

  ®   Az egyes iskolák sajátos igényinek kielégítése érdekében szabad időkeretet és a taní­tan­dó tar­talmak egy részének önálló kiválasztását kellene biztosítani. Erre, a következő megol­dás is egy lehetőség vol­na.

 A „10 %” biztosítása két területen valósulhatna meg:

-         a tanulók alapóraszámához viszonyított (fölfelé kerekített kb.) 10 %-kal történő óraszám emelésében (ami a tanárok által tartott órák számában többször 10 %-ot is jelenthetne).

-          a választott kerettanterv tananyagának kb. 10%-os módosítása (ami a közművelődési tartalom cseréjére, csökkentésére, bőví­té­sére, a tanítási időrend - egy tanéven belüli sorrendjének megváltoztatására adna lehetőséget).

 

 

3.      MÜVELTSÉGI TERÜLETEK ANYAGAI

®   Nem tételezzük fel magunkról, hogy minden műveltségi területnek szakemberei vagyunk és a többi műveltségi terület anyagát csak felszínesen volt időnk átnézni, mégis bátorko­dunk néhány általános megjegyzést tenni e fejezet egészéről. 

a)     „A műveltségi területek anyagai” című fejezet ilyen szerkezete nagyon megnehezíti a kerettantervek és helyi tantervek készítőinek munkáját és a tanárok érzelmi és értel­mi azonosulását a NAT 2012-vel. A NAT 2012 mind a fej­lesztési feladato­kat, mind a közműveltségi tartalmat egy lehetséges (de nem célszerű) szakmai szempontrend­szer sze­rinti csopor­tosí­tásban adja meg. Ezeket a 6 -8 részre elkülönített csoportokat helyezi az élet­korra utaló 4 – 2 – 2 – 4 tanév-intervallumoknak megfelelő oszlopokba. Ez a két elkép­zelés nem az iskolai munka szem­pontjait helyezi előtérbe. Az iskolában ugyanis a tanulók életkori sajátossá­gait figyelembe véve állítják össze és valósítják meg a neve­lés – oktatás folyamatát. Ez a szerke­zet azonban arra kénysze­ríti a keret- és helyi tanterv készí­tőket, hogy pl. (2x7) 14 helyről gyűjt­sék össze az iskolai munká­ban megjelenő egyes tanítási egységek célját, feladatait és tartalmát.

b)     Szerintünk:

- jobb lett volna (a gyermekpszichológusok tudása alapján) olyan felépítést megvaló­sítani, amelynek alapja a tanulók életkori sajátosságainak figyelembevétele. A célo­kat, feladatokat, módszereket célszerűbb lett volna olyan struktúrában, sorrendben meghatározni, ami figyelembe veszi, hogy egy – egy életkorokban (évfolyamon) mi az amit a tanulók többsége már teljesíteni tud és ebben a korban tudja azt a legjobban telje­síteni.

- a vitaanyag jelenlegi állapotában jelentős eltérés van az egyes műveltségi területek anyagát összeállító szakembereik általános elképze­lésében és a fejlesz­tési fela­da­tok, illetve a közműveltségi tartalmak javasolt ará­nyá­ban (vö. Ember és természet és a többit).

- számottevő - a szakmai sajátosságokkal nem indokolható - különbség van a közmű­velődési tartalmak kijelölésének szemléletében, konkrétságában és részletezésében (legalább is a fizikára vonatkozó részeket összehasonlítva a többivel).

 

c)      A szerkezetre vonatkozó észrevételeinknél sokkal fontosabbnak tartjuk a szemléleti, a szakmai, és módszertani megjegyzéseink figyelembe vételét.

 

EMBER ÉS TERMÉSZET

® Általános észrevételek

      Erre a műveltségi területre vonatkozó részletek többsége helyeselhető és elfo­gad­ható, de még ezek kidolgozása is egyenetlen. Több részletében - főleg a fizika vonatkozá­sában - a szemlélete, megfogalmazása, a nevelési és oktatási fel­adatok aránya szempont­já­ból meglepő mértékben eltér, a többi műveltségi terület anyagától.  Nem biztosítja az alap­vető fogal­maknak, ismereteknek, szabályoknak, törvényeknek azt a rendszerét, „hálózatát”, amire építve a tanulók elsajátíthat­nák a „A természettudományos és technikai kompetenciák” (19. oldal), valami az „Ember és természet”című részben az, „Alapelvek és célok” illetve „A fej­lesztési feladatok” (101. és 102. oldal) által meg­határozottakat. Azt az érzést kelti, mintha nem az alapvető ter­mészeti és technikai jelen­ségeket és az azokkal kapcsolatos fogalmak, gondo­latok, ismere­tek rend­szerét kellene előbb – egyszerű esetekben, célirányos megfigye­lések és kísérletek alapján - felis­merni, megérteni, megtanulni, és ezeket alkalmazva töre­kedni a kör­nyezetünk részleteinek és egészének megértésére. Inkább a fordí­tottját su­gal­lja, azt a szélsőséges néze­tet, hogy: mivel a tanulókat a modern dolgok (TV, a számítógép, a GPS,  stb.) érdeklik, ezek köré kell építeni a nevelést és az oktatást, ezek működését kell megma­gyaráz­ni és ezekhez kapcsolva, ennek ürügyén foglalkozni – akár logikátlan sor­ren­dű közlé­sek formá­jában – az egyes természettudományos fogalmakkal, törvényekkel, stb.

 Ezeket az észrevételeinket szemléltetjük a következőkkel:

     A fejlesztési feladatok 7 témakörre bontva szerepelnek a táblázatban (103.old.). Véleményünk erről a táblázatról és az ezt követő - elsősorban a fizikára vonatkozó - részletező feldolgozásokról az, hogy:

a) nagyon nagy munka lehetett az összeállítása, ennek ellenére a tanításban nem vehető sok haszna. Így csak nagyon odafigyelve gondol­ható végig az életkorhoz kapcsolódó tényleges nevelési és oktatási feladatrendszer.

b) a táblázatot követő részletes kimunkálásában túl sok a szakmailag kétértelmű, pontatlan, sőt, értelmetlen, hibás fogalmazás!

c) nem sugallja a fogalmak kialakításának folyamat jellegét, sőt.

d) előfordul, hogy egyes fogalmakat a XIX. századból örökölt - mindent létező valóságként értel­mező - szemléletben használja.

e) sokszor úgy épít az egyes fogalmakra, hogy azokról bármit is mondott volna az alkal­mazás előtt , tehát a hétköznapok -  megszokáson alapuló jelentéssel bíró - szavait  szaktárgyi fogalomként  kezeli.

A 106. oldalon az”Anyag”című rész 2. oszlop utolsó sávjában pl. ez olvasható: „Jelenségek  ér­te­l­mezése a tömegmegmaradás szempont­jából”. Az „Energia” című rész 3. oszlop, 3. sávjában pedig: „Az energia-­meg­maradás elvének megismerése, alkalmazása.”; Ugyanitt a 4. sávban ezt írták: „Jelen­ségek értelmezése az energiamegmaradás szempontjából”. Az azonban, hogy mi a tömeg, vagy mi az energia, sem előtte, sem a „Közműveltségi tartalom”-ból nem derül ki, még „körülíró”, elemi szinten sem.

A 106. oldalon az „Kölcsönhatások, erők” c. rész utolsó sávjában írtak szerint, a 7. évfolyamtól a 12-ig valamikor, valahogyan meg kell ismerniük a tanulóknak „az elektromosság, a gravitáció, a mágnesség és a sugárzások élővilágra gyakorolt hatását”. Ebből nincs emberfia, aki meg tudná mondani, hogy akkor most mit is kell tanítani ezzel kapcsolatban 7.-ben, vagy 8.-ban, vagy akár a 12.-ben, ha ugyan akkor van egyáltalán fizika tárgy az órarendben. Arról már nem is beszélve, hogy a sugárzások alapjainak megismerése is sok munkát jelentene. Ezek közül, melyekre gondoltak a szerzők?

Az sem elhanyagolható probléma, hogy az elektromosság, a gravitáció és a mágnesség, ill. a sugárzások élővilágra gyakorolt hatásának megtárgyalása előtt tanítani kellene valamit ezeknek a jelen­ségeknek a tulajdonságairól. De mit? Erre itt nem található válasz. Aggodalomra azonban igazán az ad okot, hogy ez a „Közműveltségi tartalmak” című részből sem derül ki.

 

Véleményünk szerint: az „Ember és természet„ című teljes fejezetet szemléletében, konkrétságában jelentősen át kellene dolgozni.

 Amennyiben erre, valamilyen okból nem volna lehetőség, a kisebb mértékű átdolgozáshoz is javasoljuk figye­lembe venni az előzőekben jelzett problé­mákat: a szélsőséges felfogást a fogalom­al­kotásról, az arányta­lanságokat és logikátlanságokat a közműveltségi tartalmak kijelölésében, a pon­tatlan és szakszerűtlen fogal­mazást, stb. és a következőkben felsorolt, vagy az ezekhez hasonló, de a mi figyelmünket is elkerülő hibákat.

  Konkrét javaslatok és azok indoklása az „Ember és természet” rész átdolgozásához

Alapelvek, célok

     ®  101. oldal, az 1. bekezdés 5. sorában kezdődő mondat javasolt változtatásával a megisme­rés életkorral változó voltát és folyamatjellegét szeretnénk hangsúlyozni.

Ennek érdekében a tanulónak, életkorát figyelembevevő folyamatban, egyre mélyülő mértékben kell megismerni a világot leíró ….

     A 3. bekezdés 6. és 7. sorában javasolt változtatásokkal a természettudományok gyakorlati fontosságát szeretnénk hangsúlyozni.

A gazdaság hatékonysága és versenyképessége szempontjából létfontosságú…..műszaki szakember, akinek a pályaválasztását érzelmi és értelmi szempontból is képes a közoktatás befolyásolni. Az egyén….

Fejlesztési feladatok

*    Az első bekezdés 5. sorában kezdődő mondat: „Olyan általános képességeket fejleszt…” felsorolása hiányos, ezért célszerű stb.-vel befejezni és legalább a következőkkel kiegészí­teni:… a saját nézőpont kifejlesztés, a közösségben végzett munka, a rendszerben gondol­kozás, a manuális és kísérletező képesség fejlesztése, a megállapítások, szabályok, tör­vények érvényességi határának keresése és felismerése, valamint a…elismerése stb.

 

1.Tudomány, technika, kultúra

®   Ebben a részben - és máshol is - vigyázni kell arra, hogy a célok, feladatok „mélységi” meghatározás ne legyen félrevezető. Nem mindegy ugyanis, hogy előkészítését, bemuta­tását, fel­ismerését, megalapo­zását, kialakítását, alkalmazni kész tudását, vagy mit hatá­rozunk meg célként, feladatként.  Pl.

     105. oldal „Tudománytörténet”c. rész 1. oszlop, első sávjában (tehát 6-10 éves gyereknek elő­írva) a következő olvasható: „A tudományos megismeréshez köthető történeti szemlélet kialakítása”. Még ezen az oldalon, a „Tudomány technika, kultúra” c. rész 1. oszlop, első sáv első bekezdésében: „A tudomány és technika fejlődése, valamint a történelmi kor­szakváltások közötti kapcsolat ismertetése egy-egy példa alapján. Szerintünk ezek túlzott igényű meg­határozásai a céloknak.

 

  *   105. oldal „Anyag” c. részhez. Az olyan fogalmat, amit még nem értelmeztünk, nem lehet kiterjeszteni. Ezért a 2. oszlop,1. sávjának, első bekezdése a következő legyen: Az anyag és a test megkülönböztetése. Az anyagok csoportosítása közismert tulajdonságaik alap­ján.

 

     A 2. bekezdés: Az anyag néhány alapvető tulajdonságának megfigyelésre és kísér­letre alapozott felismerése (részecskeszerkezet, tehetetlenség, sűrűség, gravitáló- és köl­csön­ha­tó képesség, különféle halmazállapotok).

 

    Az „Energia c. részben az 1. és 2. oszlop, 1. és 2. sávjának összevonása helyett, a jelenlegi szöveg csak az 1. oszlopba kerüljön. Az így üresen maradó 2. oszlop 1. sávjába írjuk a kö­vet­kezőket: Az energiának, mint mennyiségnek az értelmezése elemi szintű megkö­zelítéssel.

 

     A 3. oszlop jelenleg üres 1. sávjában a következő legyen: Az energia és az energivál­to­zások mennyiségi jellemzése. A munka és a hőmennyiség fogalma.

 

     Az üressé vált 2. oszlop, 2. sávjának a szövege: Halmazállapot-változások és más hőjelen­ségek értelmezése tanulói, illetve tanári bemutató kísérletek alapján.

     A 2. oszlop, 3. (jelenleg üres) sávjába írjuk a következőket: Az egyszerűsödött köznyelv és a pontosabb szakmai szóhasználat megkülönböztetése és használatuk érvényességi köré­nek tisztázása.

3.      Rendszerek

   *     A rendszer fogalmának értelmezésére, rendszerek és működésük elő­nyeinek bemuta­tá­sára, a rendszerben gondolko­dás képességének megalapozására és hasznosságának tuda­tosí­tá­sára, minden műveltségi területnél a saját közműveltségi tartalmak példáin keresztül kell a lehetőségeket megtalálni. Az „Ember és természet” valamint a „Földünk és környeze­tünk” mű­velt­ségi területek - itt leírt anyaga - többszörösen átfedi egymást. Ezt megszünte­tendő java­soljuk a következőket.

     107. old. Tér és idő rész 2. oszlop, 1. sávjában a most leírtak fizikai eszközeire és módsze­reire utaljunk: Lakhelyünkön és annak környékén való tájékozódás (idő, hely, irány, távol­ság) eszközeinek és módszereinek megismertetése.

      A 2. oszlop, 2. sáv jelenlegi szövege helyett: Óra, mérőszalag, iránytű használata terepen való tájékozódás közben.

 

4.      Felépítés és működés kapcsolata

     111. old. Nap, Naprendszer c. rész 2. oszlop, 1. sáv első mondata a következő legyen: A Föld két legfontosabb mozgása a Nap körül és ezek következménye a földi életre (nap- és évszakok). Ezt kövesse a már leírt szöveg.

     111. old. „Állapot” c. rész összevont 1. és 2. oszlop 1. sávjának kiegészítése 2. bekezdésként: A becslés és a mérés értelmezése. A mennyiség, mint a számérték és a mértékegység szor­zata. A mennyiségek maghatározásának lehetőségei.

     112. old. 3. oszlop, 3. sáv 1. bekezdése ez legyen: Az SI. mértékegység-rendszer célja, felépí­tése. Az alap- és a származtatott mennyiségek fogalma.

    112. old. „Változás” c. rész 2. oszlop, 1. sáv, 2. bekezdése ez legyen: A változások okainak felismerése. A megfigyelt kölcsönhatások értelmezése.

     4. oszlop, 2. sáv,utolsó bekezdése legyen: A megmaradási törvények és a kölcsönhatások kapcsolata.

 113. old. „Egyensúly, stabilitás” c. rész 2. oszlop, 2. (jelenleg üres) sávba javasoljuk: Az erőhatás és az erő tapasztalatokra és kísérletekre alapozott kvalitatív értelmezése. Az erő mennyiségi fogalma és mérése rugós erőmérővel.

 

Közműveltségi tartalmak

      Ebben a fejezetben egyértelművé kellene tenni, hogy a közműveltségi tartalomból mi a mindenki számára nélkülözhe­tet­len a társadalmat összetartó közös rész, és mi képezi a döntő többség számára szükséges, biztosítható és biztosítandó általános műveltség alapját. A bol­doguláshoz, a társadalom szolgálatához, a szakma, a hivatás műveléséhez szükséges emelt­szintű rész javasolt emeltszintű tartalma a kerettantervekben jelenhetne meg.

     Ha valahol, akkor itt látszik igazán a – a minden részre ráeröltetett - szerkezeti felépí­tés célszerűtlensége, nehéz megvalósíthatósága. Ennek következménye most már csak a kerettanter­vek­ben oldható fel. Ezért javasoljuk, hogy ezt a részt a kerettanterv - készítők megtartandó, de kiegészíthető és más csoportosításban is, feldolgozható, megadható tartalomként kezel­hessék.

Ennek a résznek, ebben a szerkezetben történő javítását, kiegészítését nincs értelme megkísérelni. Így erre mi sem vállalkozunk.