Tisztelt Fizika Szakos Kollégák!

A kaposvári ankéton örömmel vettem dr. Berkes József kezdeményezését, mely szerint beszélgessünk, vitatkozzunk a fizikatanítás aktuális módszertani kérdéseirol. Jó lett volna erre több időt fordítani, hogy a jó gyakorlatok felszínre kerüljenek. Én is szívesen szóltam volna hozzá a felvetések zöméhez, de az idő szükössége miatt csak a „Milyen lehetősége van a fizikatanárnak az írás-rajzolás, olvasás-beszéd, számolás fejlesztésére?” kérdés kapcsán beindult gondolataim egy részét mondhattam el. Tudom, hogy ezzel a néhány perccel is sikerült megosztanom az ankét hallgatóságát. A következő sorok remélem segíteni fogják azok munkáját, akik tenni akarnak a diszlexiás (dyslexiás) tanulókért és talán kételyeket támasztanak azokban, akik teljesen elkülönítetten nevelnék, neveltetnék ezeket a részképesség-zavaros diákokat.
1. A diszlexia viszonyfogalom: diszharmónia

- a gyermekkel szembeni jogos elvárások, amelyek az adottságaiból fakadnak,
- az olvasás-írás tanítására szánt idő,
- a gyakorlás mennyisége

és az eredmény között.

2. A diszlexia tünetei:

- Az olvasás hibái (a normál olvasótól nem a hibafajtákban, hanem azok nagy számában különbözik):

• betűtévesztés
• betű- és szókihagyás
• betű és szótagfordítás
• ismétlések
• elővételezések
• az olvasás tempója erősen lelassul

- Írásban:

• térbeli tájékozódás problémái a füzetlapon
• sok javítás
• befejezetlen mondatok
• toldalékok elhagyása

- A beszéd területén:

• beszéde fejletlen (sokuknál későn indult meg a beszéd)
• gyenge a szájtéri tájékozódás
• kevés az aktívan használt szó
• szegényes a passzív szókincs
• szótalálási nehézségeik vannak
• szegényes a mondatalkotás
• nehezen tanulnak új szavakat
• gyenge szövegemlékezet
• nehezen tanulnak sorrendben tanulható dolgokat (pl. a hét napjait)

- A magatartásban fellépő tünetek:

• dekoncentráltság
• fáradékonyság
• védekezési, kitérési mechanizmusok (lopás, iskolakerülés)
• agresszivitás
• kompenzáció
• visszahúzódás, szorongás, depresszió
• szomatikus tünetek (dadogás, alvási zavarok, …)

- Egyéb tünetek:

• fejletlen ritmusérzék
• bal-jobb oldal tévesztése
• nehezen tájékozódik saját testén
• a finommozgások ügyetlensége
• rossz térbeli és időbeli tájékozódás

3. Hogyan segíthetünk?

- dolgozatnál vagy több időt biztosítunk, vagy kevesebb feladatot adunk
- lehetoséget adunk a választásra: írásban vagy szóban akar-e felelni
- számítógéppel írt munkát adhasson be
- fordítsunk időt szómagyarázatra (az új leckéből keresse ki az ismeretlen szavakat)
- bontsuk fel a feladatot lépéssor, illetve tevékenységsor szerint)
- bontsuk fel a szöveget (a bekezdés lényegének kiemelése), készítsünk vázlatot
- segítsük a vizuális rögzítést, mivel a vizuális memóriájuk általában nagyon jó (a nagy jeleket jól érzékelik)

• ikonok alkalmazása
• keretezés
• kiemelés
• számozás
• táblázatok
• halmazábrák
• képek
• illusztrációk

- Legyünk körültekintőek a tankönyv választásánál (ha lehet)

• a kiemelés értelmes szöveg legyen
• a lecke tanulnivalója ne kerüljön hol a jobb, hol a bal oldalra
• a kép, az ábra illeszkedjen a szöveghez, a szövegbe
• a tankönyvi anyag sávos elrendezése zavaró (segítsük az eligazodást benne)
• ne legyen a nyelvezete nehéz, ne legyen sok idegen hangzású név, szó
• ha a lecke és a kiegészítő anyag sorai is elcsúsznak egymáshoz képest, az is gondot okoz

- A füzetből, könyvből felnézni a táblára nehéz, mivel az egy váltás az agynak a síklapról a fali függőlegesre, további nehézség, ha még el is kell képzelnie a táblán látott rajzot, ábrát.
Amikor a kísérletről jegyeztetjük le a megfigyelteket, akkor se feledkezzünk meg erről.

Köszönöm a Kollégák hozzászólásomat követő reakcióit, gratulációit! Mint ígértem, szívesen foglalkozom a témával részletesebben a következő ankéton.
/Végezetül köszönetemet fejezem ki ezen a helyen is Szabóné Darócz Mária tanárnőnek (Jászberény, SZIE Gyakorló Általános Iskolája), akitől sokat tanultam./


Lévainé Kovács Róza
mat.-fiz. szaktanácsadó, szakértő