Tisztelt Fizika Szakos Kollégák!
A kaposvári ankéton örömmel vettem dr. Berkes József
kezdeményezését, mely szerint beszélgessünk,
vitatkozzunk a fizikatanítás aktuális módszertani
kérdéseirol. Jó lett volna erre több időt fordítani,
hogy a jó gyakorlatok felszínre kerüljenek. Én is
szívesen szóltam volna hozzá a felvetések zöméhez,
de az idő szükössége miatt csak a „Milyen lehetősége
van a fizikatanárnak az írás-rajzolás, olvasás-beszéd,
számolás fejlesztésére?” kérdés
kapcsán beindult gondolataim egy részét mondhattam el.
Tudom, hogy ezzel a néhány perccel is sikerült megosztanom
az ankét hallgatóságát. A következő sorok remélem
segíteni fogják azok munkáját, akik tenni akarnak
a diszlexiás (dyslexiás) tanulókért és talán
kételyeket támasztanak azokban, akik teljesen elkülönítetten
nevelnék, neveltetnék ezeket a részképesség-zavaros
diákokat.
1. A diszlexia viszonyfogalom: diszharmónia
- a gyermekkel szembeni jogos elvárások, amelyek az adottságaiból fakadnak,
- az olvasás-írás tanítására szánt idő,
- a gyakorlás mennyisége
és az eredmény között.
2. A diszlexia tünetei:
- Az olvasás hibái (a normál olvasótól nem a hibafajtákban, hanem azok nagy számában különbözik):
• betűtévesztés
• betű- és szókihagyás
• betű és szótagfordítás
• ismétlések
• elővételezések
• az olvasás tempója erősen lelassul- Írásban:
• térbeli tájékozódás problémái a füzetlapon
• sok javítás
• befejezetlen mondatok
• toldalékok elhagyása- A beszéd területén:
• beszéde fejletlen (sokuknál későn indult meg a beszéd)
• gyenge a szájtéri tájékozódás
• kevés az aktívan használt szó
• szegényes a passzív szókincs
• szótalálási nehézségeik vannak
• szegényes a mondatalkotás
• nehezen tanulnak új szavakat
• gyenge szövegemlékezet
• nehezen tanulnak sorrendben tanulható dolgokat (pl. a hét napjait)- A magatartásban fellépő tünetek:
• dekoncentráltság
• fáradékonyság
• védekezési, kitérési mechanizmusok (lopás, iskolakerülés)
• agresszivitás
• kompenzáció
• visszahúzódás, szorongás, depresszió
• szomatikus tünetek (dadogás, alvási zavarok, …)- Egyéb tünetek:
• fejletlen ritmusérzék
• bal-jobb oldal tévesztése
• nehezen tájékozódik saját testén
• a finommozgások ügyetlensége
• rossz térbeli és időbeli tájékozódás
3. Hogyan segíthetünk?
- dolgozatnál vagy több időt biztosítunk, vagy kevesebb feladatot adunk
- lehetoséget adunk a választásra: írásban vagy szóban akar-e felelni
- számítógéppel írt munkát adhasson be
- fordítsunk időt szómagyarázatra (az új leckéből keresse ki az ismeretlen szavakat)
- bontsuk fel a feladatot lépéssor, illetve tevékenységsor szerint)
- bontsuk fel a szöveget (a bekezdés lényegének kiemelése), készítsünk vázlatot
- segítsük a vizuális rögzítést, mivel a vizuális memóriájuk általában nagyon jó (a nagy jeleket jól érzékelik)• ikonok alkalmazása
• keretezés
• kiemelés
• számozás
• táblázatok
• halmazábrák
• képek
• illusztrációk- Legyünk körültekintőek a tankönyv választásánál (ha lehet)
• a kiemelés értelmes szöveg legyen
• a lecke tanulnivalója ne kerüljön hol a jobb, hol a bal oldalra
• a kép, az ábra illeszkedjen a szöveghez, a szövegbe
• a tankönyvi anyag sávos elrendezése zavaró (segítsük az eligazodást benne)
• ne legyen a nyelvezete nehéz, ne legyen sok idegen hangzású név, szó
• ha a lecke és a kiegészítő anyag sorai is elcsúsznak egymáshoz képest, az is gondot okoz- A füzetből, könyvből felnézni a táblára nehéz, mivel az egy váltás az agynak a síklapról a fali függőlegesre, további nehézség, ha még el is kell képzelnie a táblán látott rajzot, ábrát.
Amikor a kísérletről jegyeztetjük le a megfigyelteket, akkor se feledkezzünk meg erről.
Köszönöm a Kollégák hozzászólásomat
követő reakcióit, gratulációit! Mint ígértem,
szívesen foglalkozom a témával részletesebben a
következő ankéton.
/Végezetül köszönetemet fejezem ki ezen a helyen is Szabóné
Darócz Mária tanárnőnek (Jászberény, SZIE
Gyakorló Általános Iskolája), akitől sokat tanultam./
Lévainé Kovács Róza
mat.-fiz. szaktanácsadó, szakértő