Csökkentsük a baleseteket!
1998. szilveszter

Az Egyesült Államok Nemzeti Biztonsági Programjának rendkívül figyelemreméltó módszerével csökkenthetõk vagy talán teljesen ki is küszöbölhetõk az autós balesetek. A felmérések szerint a balesetek 75%-a a lakóhely 60 kilométeres körzetében játszódik le.

A kijelentésre ötféle módon reagálhatunk. A három legegyszerûbb:
1. Normális reakció: "A lakás közelében ugyanolyan óvatosan kell vezetnem, mint a sztrádán."
2. A statisztikus reakciója: "Mivel az esetek 90%-ában a lakás 60 kilométeres körzetében autózom, és a balesetek aránya csak 75%, a terep 'biztonságos', és nyugodtan elengedhetem magam vezetés közben."
3. Ellentétes reakció: "A lehetõ leggyorsabban kell hajtanom, hogy minél elõbb kiérjek a 60 kilométeres 'veszélyes' zónából és a 'biztonságos' zónába jussak."

A fennmaradó két lehetõséget részletesebben is meg kell vizsgálnunk, mert a 4. reakció módszereket kínál a balesetek csökkentésére, az 5. pedig – némi kockázattal – teljesen kiküszöböli az ütközéseket.

A negyedik lehetõség: "Ha a balesetek 75%-át a lakóhely 60 kilométeres körzetében szenvedik el, akkor annál kisebb a baleset esélye, minél távolabb vagyok otthonról. Ezért a lakásomtól 800 kilométerre jegyeztetem be az autómat, és soha nem megyek ennek a helynek a közelébe." Az elgondolás országos mozgalommá fejleszthetõ: minden autós képletes lakást kapna. Ha senki nem közelíti meg 60 kilométernél jobban a 'lakását', 75%-kal csökkennének a balesetek."

Az ötödik lehetõség számbavétele elõtt meg kell gondolnunk, hogy a balesetek gyakorisága helyrõl helyre változik, ezért ahelyett, hogy a negyedik javaslat szerint véletlenszeûen kiválasztott 'lakóhelyeken' jegyeztetnénk be az autónkat, olyan távoli helyet kellene keresni, ahol nagyon kicsi a balesetek száma. Az embernek azonnal a Déli-sark jut az eszébe. Jó messze van és csak egy autót tartanak arrafelé (lásd a Life teljes oldalas hirdetéseit 1967-ben). Az ütközések száma szükségképpen nulla, és az Antarktiszon bejegyzett autók sem változtatják meg ezt az az arányt. Az elgondolás szintén országos mozgalommá fejleszthetõ: minden autót a Déli-sark egyetlen pontján jegyeztethetnénk be. Ezzel az eljárással az autós baleseteket átadjuk a múltnak. Hogy mi a kockázat? Ha egy másik autót is elvinnének az Antarktiszra, és ez ütközne az elsõvel, az ország minden autója olyan helyen lenne bejegyezve, ahol a balesetek gyakorisága 100%.

John L. S. Hickey
The Journal of Irreproducible  Results,
Selected Papers, 3rd ed., 1986. p. 21 
Vissza a Teázóba http://www.kfki.hu/chemonet/ 
http://www.ch.bme.hu/chemonet/