„VARÁZSTORONY”
TERMÉSZETTUDOMÁNYOS JÁTSZÓHÁZ NYÍLIK
AZ EGRI LYCEUMBAN
A természettudományos tantárgyak: a fizika, a kémia, a
biológia és a földrajz sokszor csodálkozásra késztető, a bennünket körülvevő
világ dolgainak, jelenségeinek megértését segítő ismereteket közvetítenek. Az
iskolákban a pénz-, időhiány és egyéb okok miatt kevés lehetőség kínálkozik a
kísérletezésre, ami pedig nélkülözhetetlen a természettudományos érdeklődés
felkeltéséhez és fenntartásához.
Ezt a hiányt szeretnénk pótolni egy olyan kiállítás
és játszóház létrehozásával, amelyben a látogatók
·
érdekes, természetben zajló folyamatokat figyelhetnek meg az
alapvető fizikai jelenségektől a kémiai reakciókon és a biológiai folyamatokon
át az ökoszisztémák működéséig;
·
saját maguk is végezhetnek kísérleteket, tudományos
„játékokat” játszhatnak (interaktív kísérletezés), alapelv: a játszva tanulás;
·
számítógépen természeti jelenségek eredeti felvételeit,
animációit futtathatják, de lehetőség nyílik az Interneten természettudományos
csatornák, honlapok böngészésére is;
·
régi kísérleti eszközökből, tudománytörténeti könyvekből, feltárások
ősmaradványaiból, növény- és állattani szemléltető eszközökből álló kiállítást
tekinthetnek meg;
·
rendkívüli, iskolában nem látott érdekes kísérletekkel színesített
foglalkozásokon vehetnek részt.
Úgy gondoljuk, az itt
szerzett ismeretek hasznosak lesznek az ide látogatóknak, és az itt eltöltött
idő színvonalas szórakozást nyújt majd számukra.
Az elmúlt év végén megkezdődött
a Varázstorony kialakítása. Helye a Lyceum tornyában (6. emeleten), a
Csillagászati Múzeummal szemközti Pedagógiatörténeti Múzeum szomszédságában
található.
Az ünnepélyes megnyitó
április 25-én 16.00 órakor lesz.
A Varázstorony
megnyitásánál különleges Guinnes-rekord kísérletnek lehetünk majd tanúi: a
kémia tanszék oktatói 24 órás, megszakítás nélküli kémiai kísérletsorozatot hajtanak
végre.
A játszóház gondolatát több
évvel megelőzően, érdeklődő diákcsoportoknak rendhagyó fizika és kémiaórákat
tartottunk, melyek mostantól szervesen kapcsolódnak a Varázstorony programjához,
s az Egerbe érkező iskolai osztályok számára, földrajz órákkal kiegészülve, továbbra
is rendelkezésre állnak. Ezen kísérleti bemutatókkal, magas színvonalú
szemléltetéssel ötvözött foglalkozásokat előre
egyeztetett témákban és időpontokban, a főiskola tanszékeinek előadó termeiben
tartjuk.
Alábbiakban a fizika, a kémia
és a földrajz tantárgyak rendhagyó óráit ismertetjük.
FIZIKA (Egyeztetés: 36 /
520 471; fizika@ektf.hu)
1.) Kísérletek –196°C-on
Ilyen alacsony hőmérséklet a Földön nem létezik,
éppen ezért tarthat különösen érdeklődésre számot a folyékony nitrogénnel
végzett kísérletsor. Bemutatjuk, hogy az anyag tulajdonságában, gumiban, élő
növényi szövetekben stb. milyen változások mennek végbe, ha a folyékony
nitrogén hőmérsékletére lehűtjük. Hőtágulással kapcsolatos kísérletek,
Leydenfrost-tünemény, gőzszökőkút, nitrogénrakéta stb. nyújthatnak rendkívüli
élményt az érdeklődőknek.
2.) A napenergia hasznosítása
Az ókortól napjainkig (rövid történeti áttekintés). A
korszerű napenergia-eszközök (napkollektorok, napelemek, naperőművek)
bemutatása és működésük ismertetése. A napenergia: a jövő egyetlen
alternatívája.
3.) Örvényáramok, elektromágneses indukció
A hasonló című iskolai tananyag sokaknak riasztóan
érthetetlen törvényei elevenednek meg az érdekfeszítő, meglepő kimenetelű
kísérletekben. A Lenz-ágyú, a mágnes lassú esése rézcsőben, az indukciós kemence,
a Waltenhofen-féle inga, az igen erős mágnesekkel végzett kísérletek sora
tartozik a rendhagyó fizikaórába.
4.)
Az ezerarcú fény csodái
A
fény kettős természete. Alapvető geometriai optikai jelenségek bemutatása lézerrel.
A fény részecsketulajdonsága, kísérletek a külső fényelektromos hatásra, a fényelem,
a fotocella és napelem működésének szemléltetése. Interferencia. Fényelhajlás
résen, színkép előállítása optikai ráccsal, diszperzió, prizmás színbontás
Bunsen-féle spektroszkóppal. Színkeverés (additív és szubtraktív). A poláros
fény tulajdonságai. Fotoelasztikus jelenségek. A fényvezető szál működésének
szemléltetése, alkalmazása. Látvány lézer.
5.) Csillagászat: a Naprendszer
A belső bolygók, a külső bolygók és a kisbolygók
(aszteroidák). Az üstökösök és a meteorok eredete. A Naprendszer távolabbi
környezete. A Nap és a Naprendszer keletkezése és jövőbeli fejlődése.
(Vetítettképes előadás.)
6.) „Hangos” fizikai
kísérletek
A hangrezonancia bemutatása hangrezonátorokkal,
félhullámú, negyedhullámú rezonátorok, a hang terjedési sebességének
meghatározása különböző gázokban, a szirénák működési elve, fúvós hangszerek
működése, egyszerű pán-síp készítése, a hang terjedésének vizsgálata vákuumban,
az emberi hang magasságának mesterséges megváltoztatása, mind megannyi
lebilincselő kísérlet.
7.) Időjárás, éghajlatváltozás
Az időjárási jelenségek (szélrendszerek, ciklonok)
bemutatása egyszerű kísérletekkel. Az üvegházhatás és a globális felmelegedés
és várható következményei; az emberi tevékenység hatása. Van-e lehetőség a
katasztrófa elkerülésére?
8.) Légnyomással kapcsolatos kísérletek
Csattanó pezsgősüveg, összeroppanó sörös doboz,
felszívódó léggömb, Heron-féle szökőkút, forgó, repülő pohár, légpárnás
léggömb, newtoni-ejtőcső, megbolondult kémcső, magdeburgi-féltekék, lufi
pillepalackban… csupa egyszerű, többségében otthon is elvégezhető kísérletek
sora kápráztatja el a figyelmes közönséget.
9.) Arkhimédész törvénye vízben, levegőben
Miért tűnnek el hajók nyomtalanul a Bermuda
háromszögben?, a levegőben ható felhajtóerő egyszerű szemléltetése
baroszkóppal, a levegőnél „nehezebb” és „könnyebb” szappanbuborékok, a renitens
Cartesius-búvár, szoba-hőlégballonok, játékléggömbök röptetése szórakoztatják a
rendhagyó óra résztvevőit.
10.)
Rugalmas ütközések
Mindenki számára otthon is hozzáférhető tárgyakkal –
pénzérmékkel, gombokkal – mutatjuk meg a rugalmas ütközések alapeseteit.
Megfigyeléseink után a „gondolkodó golyósor” mozgásának megfejtése már nem okoz
gondot. Bonyolultabb ütközéseket hozunk létre légpárnás sínen mozgó kocsikkal,
ill. légpárnás asztalon ütköző korongokkal.
11.)
Fizika és képzőművészet
Fizikai fogalmak és jelenségek egész sora tárul fel a
műalkotásokon a figyelmes szemlélő számára. Az egyensúly, a mozgás, az áramlások, az erőterek, a színek dinamikája,
a fényelhajlás és még sok egyéb
észrevehető a festményeken, szobrokon, és gyakran a művészi kifejezés fontos
elemévé válik. Sőt, olyan megfoghatatlannak látszó fogalmak, mint a "szépség", világosan értelmezhetők
fizikai-energetikai alapon. Vagyis a szépség is mérhetővé válik!(?)
KÉMIA (Egyeztetés: 36 /
520 471; kemia@ektf.hu)
1.) Párbaj
A kísérletezők egymással mintegy versenyezve, egymást
túl licitálva mutatnak be látványos kísérleteket. A kísérletek „blokkok”-ba
csoportosítva kerülnek bemutatásra úgymint piromániás-, italos-, reklám-,
military- és társtudományos blokk. Blokkonként értékelik a bemutatók
teljesítményüket.
2.) Sebesség a kémiában
Alias reakciósebesség: a bemutató során különböző
halmazállapotú reaktánsok eltérő sebességű reakcióval szemléltetjük a kémiai
reakciók sokszínűségét. Bepillantást nyernek a látogatók a reakciósebességet
befolyásoló tényezőkbe, úgymint koncentráció, hőmérséklet, hatásos felület. Bemutatunk
példákat a homogén, heterogén katalízisre, megismerkedünk az autokatalízis
fogalmával is.
3.) Tűz és tűzszerű jelenségek
Az égés fogalmának tisztázása, feltételeinek
bemutatása. Tűzoltás elve. Az égés sebességét, minőségét befolyásoló tényezők
körüljárása. Gyakorlati felhasználások, pl. lángfestés, pirotechnika. Tűzszerű
jelenségek.
4.) Színek a kémiában
A bemutató alapjelensége a színváltozás. Színeket
„hívunk elő”, színeket tüntetünk el. Mindezeket minden halmazállapotban
megpróbáljuk előidézni: bemutatunk komplex reakciókat, termokolor anyagokat,
bevezetjük a látogatókat a titkosírás rejtelmeibe, láthatjuk egy anyag
sokszínűségét.
5.) Energiatermelő kémiai folyamatok
A kísérletek témája: milyen
formában és mekkora energia szabadul fel a kémiai folyamatok során, hogyan
tudja ezt az energiát az ember hasznosítani. Példákat láthatnak az érdeklődők
különböző típusú exoterm reakciókra, fénykibocsátással járó, továbbá elektromos
áram termelő folyamatokra.
6.) A fémek
Célunk a mindennapi élet
egyik legfontosabb anyagcsoportjának sokrétű jellemzése. Bemutatjuk a fémek
néhány – igencsak eltérő – fizikai és kémiai tulajdonságát, megismerkedünk a
fontosabb fém előállítási módszerekkel, a korrózió jelenségével és a
korrózióvédelem kémiai lapjaival. Megvizsgálunk néhány fémet fontos biológiai
szerepkörében.
7.) Egy kis szerves kémia
Ebben az összeállításban a szerves kémia tárgykörébe
tartozó kísérleteket láthatnak az érdeklődők. Főbb témák: a szerves kémiai
reakciók típusai, fontosabb vegyületcsoportok és jellemző reakcióik,
természetes anyagok kinyerése, tulajdonságaik vizsgálata, átalakításaik.
8.) Műanyagok
A műanyagok mindennapi életünk elengedhetetlen
részei. Példákat mutatunk be előállításukra, megvizsgáljuk eltérő fizikai
tulajdonságaikat, kémiai viselkedésüket, felhasználásuk környezetkémiai
vonzatait.
9.) Kísérletek a konyhában
Bemutatónk mottója minél egyszerűbb eszközökkel,
minél egyszerűbb „vegyszerekkel” látványos kísérleteket végezni. Kísérleteink
nagy részét a látogatók – kellő óvatossággal – otthon megismételhetik.
10.)
„Survivor” avagy túlélési
gyakorlat kémikus módra
A bemutató egy elképzelt szituációs gyakorlat,
amelynek során azt szemléltetjük, hogyan segít a kémiatudás a túlélésben.
FÖLDRAJZ (Egyeztetés: 36 / 520 467; foldr@ektf.hu)
1.)
Van-e élet a földön kívül?
Színes
dia és videofilm szemléltetéssel tartott rendhagyó óra, melynek keretében az
érdeklődők megismerhetik a világegyetem történetét, az életlehetőségeket a naprendszerben,
az univerzumban, és szó lesz arról is, hogy vannak-e UFO-k.
2.)
A titokzatos Mars
A
számítógépes prezentációval és színes diavetítéssel ötvözött rendhagyó óra megismerteti
a közönséget a Mars történetével, a Mars kutató űrszondákkal, valamint azzal,
hogy lehetséges-e a víz és az élet előfordulása ezen a bolygón.
3.)
Az ásványvilág csodái
A Földön valamivel több, mint 4200 féle ásvány fordul
elő. Színük, formájuk, méreteik, alakgazdagságuk csodálatra méltó. Ásványok
építik fel a környezetünkben előforduló kőzeteket is. A gazdaságilag
hasznosítható ásványok, ércek köre egyre bővül. Az ásványok közé tartoznak a
drágakövek is, valamint léteznek olyanok, amelyeket naponta fogyasztunk.
4.)
Beszélő kövek
A kőzetek megjelenése, szerkezete, szövete, színe, a
belőlük, rajtuk kialakult formák utalnak a keletkezési körülményekre. Legyenek
azok akár magmás, üledékes vagy átalakult kőzetek, jellegzetességeik alapján
megállapítható hol, miféle környezetben képződtek, hogyan alakult a sorsuk
kialakulásuktól a mai állapotig.
5.)
Magyarországi vulkánok
A földtörténeti múltban, számos esetben működtek
vulkánok hazánk földjén. Az óra keretében bemutatásra kerül az, hogy mikor,
hol, hogyan működtek ezek a vulkánok, és mi utal egykori tevékenységükre.
6.)
Kirándulás egy működő tűzhányóba
A vulkánok szépek, hasznot hajtanak, kárt okoznak.
A földkéregben elhelyezkedő magmakamrából indulva
követjük végig az izzón folyó kőzetolvadék útját, sorsát, változásait a vulkáni
kürtőn keresztül a felszínig, a kőzettéválásig.
7.)
Vándorló kontinensek nyomában
A Föld szilárd külső burka nem egységes. Különböző
kiterjedésű táblák, lemezek alkotják. Ezek a lemezek egymáshoz viszonyítva
helyüket változtatják. Mi készteti mozgásra ezeket? Hogyan történik az
elmozdulás? Mi játszódik le ezen mozgások során? Ezekre a kérdésekre ad választ
ez a lemeztektonikáról szóló óra.
8.)
Óceánok, tengerek nyomában hazai tájakon
Az üledékes kőzetek döntő többsége óceánok, tengerek
medencéiben keletkezett a Föld távoli és közeli múltjában. Jellegzetességeik,
szerkezetük, rétegződésük, ősmaradványaik utalnak arra az ősi tengeri
környezetre, amelyikben keletkeztek.
Számos példán keresztül kerül bemutatásra az, hogy
Magyarország földjén gyakoriak a földtörténeti múlt tengereire utaló
képződmények.
9.)
Bontsunk fel egy napkonzervet!
A kőszén keletkezéséről szól ez a rendhagyó óra.
A karbon időszaki mocsárerdők világa kerül
bemutatásra, részletesen elemezve az akkori nővényeket, állatokat, ősföldrajzi
körülményeket.
10.)
Mamutvadászaton
Jégkorszaki tájakon mamutvadászokkal tartunk.
Végigkísérjük a vadászat egyes fázisait és a zsákmány feldolgozását. Közben
megismerkedhetünk az eljegesedést kiváltó okokkal és a jégkorszak jellegzetes
élővilágával.
Eger, 2006-02-28
Dr. Vida József, főiskolai
tanár, programfelelős, EKF Fizika Tanszék.