RÓNAY JÁCINT (Székesfehérvár, 1814. máj.13.­ - Pozsony, 1889 ápr.17.)

Jómódú polgárcsaládban született, ere­deti neve Leitzinger János. 1830-ban be­lépett a bencés rendbe; az esztergomi és győri gimnáziumban tanult, majd tanári oklevelet, Pannonhalmán teológus dip­lomát, 1843-ban bölcsészeti doktorátust szerzett. A győri líceumban tanított, 1847 végén az MTA Filozófiai Osztályának tagjává választották. A forradalom és szabadságharc idején a nemzetőrség tá­bori papja, később Győr megye radiká­lis nézeteiről ismert papi biztosa volt. Vi­lágos után egy ideig bujkált, majd kime­nekült Angliába, ahol leckeadásból, új­ságírásból élt. Az angol királyi földrajzi társaság tagjaként közeli kapcsolatba került Ch. Lyell-lel, T. H. Huxley-vel, Stuart Mill-lel, Ch. Darwinnal; munkás­ságuknak cikkekben, könyvekben ő az első hazai ismertetője és méltatója. Részt vett az emigráció politikai életében is, így megszervezte Széchenyi István neveze­tes röpirata, a Blick londoni kiadását. 1866-ban tért haza. Képviselővé válasz­tották Deák-párti programmal; később miniszteri osztálytanácsos, Rudolf trón­örökös és Mária Valéria főhercegnő tanára lett. 1872-ben pozsonyi nagypré­posttá nevezték ki, és címzetes skodari püspökké szentelték.

Elméleti érdeklődése kezdetben böl­cseleti irányú: az ún. egyezményes filozó­fia híveként azt tanította, hogy a társada­lom centrifugális erői a belső harmonia praestbilitas alapján kiegyenlíthetők, vagy­is a békés, de folyamatos reform megelőz­heti a forradalom zűrzavarát. Nézeteit idő­vel a tapasztalati természettudományként felfogott lélektan területén konkretizálta. Ennek vizsgálati körét a fiziológiai alapok­tól eklektikus esetlegességgel ugyan, de olyan szociálpszichológiai jelenségekig tágította, mint az ún. nemzetkarakterológia, az erkölcsi döntés és viselkedés sajá­tosságai, avagy a kormányzati rendszer és a gazdasági viszonyok hatása a társadal­mi szokásvilágra. Lavall, Scheidler, Gall, Carus művei alapján frenológiával is fog­lalkozott. Angliai emigrációja idején érdeklődése az élet keletkezésének és fejlődé­sének - már korábban is evolúciós szem­lélettel megközelített - problémái felé fordult. Darwin, Huxley és Lyell művei alapján készítette Fajkeletkezés. Az ember­nek helye a természetben és régisége című munkáját, amely a maga korában népszerű műfajt követve tulajdonképpen átmenet a fordítás és a szabad ismertetés között. Európai viszonylatban is elsők között interpretálta és terjesztette a darwi­nizmus korszakalkotó új eredményeit. Korán felismerte, hogy a paleoantropoló­gia egyes kérdéseire az összehasonlító néprajzi kutatások adhatnak választ. Utol­só éveiben - politikai pályájának hazai fel­emelkedésével párhuzamosan - tudomá­nyos állásfoglalásainak radikalizmusa érezhetően fékeződött.

Főbb művei

Mutatvány a tapasztalati lélektan köréből. Győr, 1846.; Jellemisme, vagy az angol, fran­cia, magyar, német, olasz, orosz, spanyol nem­zet, nő, férfiú és életkorok. Győr, 1847.; Az em- beri agyról és befolyásáról a szellemi életre. Társalkodó, 1848.; A lélektan természettani rendszere. Kézirat.; A tűzimádó bölcs az ősvi­lágok emlékeiről. Pest, 1860.; Jellemrajzok az angol színivilágból. Pest, 1865.; Az ősember ha­ladásáról. Pest, 1868.; Naplótöredék. Hetven év reményei és csalódásai. Pozsony, 1884-86.

Irodalom

PÓR Antal: Emlékbeszéd R. J. J. rendes tagról. Bp., 1891.; ACSAY Ferenc: R. J. J. élete. Győr, 1906.; RÉTI Endre: A biológiai gondolkodás nagy úttörője: R. J. J. Orvosegyetem, 1964.; PÁL Lajos: R. J. Századok, 1971.; Uő.: R. J. Bp., 1976.

Csorba László